Matsedel långtur

Här följer ett exempel på en matsedel för en veckas paddling. Vill man kan man torka mat i förväg och ta med. Bra information om hur man torkar mat kan man läsa i Torka mat. Bra att ha med för blötläggning av den torkade maten är en Nalgeneflaska med stor öppning.

 

MÅNDAG

Frukost: Havregrynsgröt, torrmjölk, socker och sylt

Lunch: Kycklingsallad

Middag: Kasslergryta (kassler, ris, champinjoner, paprika, curry, lökpulver, matlagningsgrädde)

Efterrätt: Chokladbollar (smör, havregryn, kakao, kokos och socker)

TISDAG

Frukost: Havregrynsgröt, torrmjölk, socker och sylt

Lunch: Pizzabullar

Middag: Spaghetti- och köttfärssås (spaghetti, köttfärssås gjord hemma som är färdig att värma)

Efterrätt: Krabbelurer (Ex. på recept finns här . Går jättebra att blanda alla torra ingredienser hemma och ta med)

ONSDAG

Frukost: Havregrynsgröt, torrmjölk, socker och sylt

Lunch: Tortillabröd med röra (tortillabröd, gurka, tomat, äpple, crème fraîche, köttbullar)

Middag: Rökt makrill och potatis (rökt makrill går ofta att köpa i en hamn man paddlar förbi)

Efterrätt: Sockerkaka på stormkök

TORSDAG

Frukost: Havregrynsgröt, torrmjölk, socker och sylt

Lunch: Pizzabullar (om de medhavda börjar bli lite torra nu kan man dela dem och bre smör på!)

Middag: Ris och mango chutney (ris, mango chutney, jordnötter, curry, äpple, banan, lök)

Efterrätt: Kräm

FREDAG

Frukost: Havregrynsgröt, torrmjölk, socker och sylt

Lunch: Soppa och mackor

Middag: Tacos (tacoskal/tortillabröd, chips, grönsaker, torkad köttfärs som blötläggs under dagen, ananas, ost)

Efterrätt: Godis

LÖRDAG

Frukost: Havregrynsgröt, torrmjölk, socker och sylt

Lunch: Soppa och mackor

Middag: Couscousröra

Efterrätt: Äppelpaj i stekjärnet (äpplen, smör, havregryn, vetemjöl, socker och vaniljsås)

SÖNDAG

Frukost: Havregrynsgröt, torrmjölk, socker och sylt

Lunch: I hamnen på väg hem…