Rätt sittställning

För att orka paddla längre och njuta mer av turen är en bra sittställning av högsta vikt!

Först av allt, sitt på dina sittknölar! Ryggstödet/svankstödet ska vara just ett lätt stöd och inte ta hela din tyngd. Låt buk- och ryggmuskulaturen hålla dig uppe och fäll kroppen lätt framåt genom att böja i höften snarare än att låta ryggen bli c-formad. Du får då lättare att utnyttja bukmuskulaturen i dina paddeldrag och blir på så sätt mindre trött när du inte låter armarna göra hela jobbet. Det är nämligen med vridningen i midjan som kraften i paddeldragen kommer.

Benens position i sittbrunnen ska vara likt en grodas. Lätt böjda, lätt särade och låt främre delen av foten ha kontakt med pedalerna/fotstöden. Anledningen till att hålla denna grodposition är att öka stabiliteten och kontrollen över kajaken samt att kunna arbeta med benen och få kraft i paddeltagen. Vissa kajaker har även knästöd som hjälper till att hålla grodpositionen.

IMG_5600

Om du paddlar flera timmar i sträck kan det ibland vara skönt att avlasta bakdelen genom att ändra sittställning ibland. En kortare stund kan du då placera en Crazy Creekstol i kajaken och låta denna hjälpa dig att slappna av. En del paddlare tycker det är skönt att sitta i en sådan stol under hela paddelturen. Andra väljer att vika ut stolen och lägga under benen längs durken i sittbrunnen. I detta fall skyddar stolen dels mot kylan från vattnet runt kajaken och dels mot de skavsår en del paddlar får på hälarna.

IMG_5610